Museum Perron Oost en Semester 9 kondigen met trots de tentoonstelling reeks ‘Fluxus Corporum’ aan. Deze reeks bevat vier tentoonstellingen die plaatsvinden tot het einde van dit kalenderjaar, waarvan de eerste twee solo-exposities zijn van de kunstenaars Baby Reni (Irene Ha) en Nazif Lopulissa. De tentoonstellingen zijn samengesteld door curator Boetie Zijlstra en Prutvhi Vellanki, gebaseerd op het tentoonstellingsconcept van Doron Beuns.

‘Fluxus Corporum,’ wat zich vertaalt naar ‘stroom van lichamen’ in het Latijn, laat zien hoe een nieuwe generatie makers experimenteren met identiteit onder invloed van immigratie en globalisatie. De tentoonstellingen vinden plaats in de intieme setting van Museum Perron Oost, het kleinste museum in Nederland. Gelegen op een voormalig treinstation, compleet met het huis van de toezichthouder, spoorwegen en een historisch wagon, vormt deze locatie een krachtig symbool van de voortdurende beweging van mensen over culturele grenzen.

Baby Reni en Nazif Lopulissa tonen hoe beeldende kunst en design traditionele opvattingen over identiteit uitdagen. Via uitwisseling, samensmelting en vertaling bieden zij nieuwe perspectieven op zowel westerse als niet-westerse ontwikkelingen in de kunstgeschiedenis. ‘Fluxus Corporum’ nodigt bezoekers uit om na te denken over de complexiteit, uitdagingen, mogelijkheden en schoonheid van een wereld waarin mensen, toenemend door politieke of professionele redenen, van territorium veranderen.

Performance Baby Reni

Op 11 en 18 juli, van 13:00 tot 16:00, organiseert Baby Reni een participatieve performance bij Museum Perron Oost. Ze nodigt het publiek uit om samen te werken aan de uitbreiding van een installatie die in haar tentoonstelling te zien zal zijn. In de praktijk van Baby Reni bevinden kunstwerken zich in een constante staat van verandering, waarbij zij de dynamiek van identiteit en culturele bewegingen verkent. De participatieve aard van de performance versterkt het idee van uitwisseling en transformatie, waarbij het publiek actief bijdraagt aan het evoluerende kunstwerk, net zoals mensen voortdurend bijdragen aan de veranderende samenleving.

Baby Reni

Baby Reni (Irene Ha) is een Vietnamees-Nederlandse kunstenaar die de grenzen van mode verkent vanuit een artistiek perspectief. Reni’s caleidoscopische assemblages, installaties en performances zijn herinterpretaties van alledaagse diasporische objecten die de complexiteit van de Zuidoost-Aziatische diasporische popcultuur vieren. Baby Reni kan worden gezien als een strategische inzet van schattigheid als een esthetische categorie, waarbij de kracht ligt in onbedreigende verschijningen.

Nazif Lopulisa

Nazif Lopulissa maakt kunstwerken geïnspireerd door de ongeschreven regels van het spel. Gemaakt van diverse media – sculptuur, schilderkunst en fotografie – verkennen Lopulissa’s werken de tegenstellingen die ons zowel verbinden als nieuwe mogelijkheden openen om onszelf en onze omgeving te begrijpen. Daarbij onderzoekt Lopulissa hoe de samenkomst van verschillende culturele invloeden doorwerkt op identiteit en hoe wij op het verleden terugblikken.

Openingstijden :

Museum Perron Oost  is 24 uur per dag en 7 dagen per week van buitenaf te bezichtigen. Bij de openingen en panelgesprekken is er de bijzondere gelegenheid om het werk ook van binnen te bekijken

Baby Reni Opening:

Zondag 7 Juli 17:00 – 19:00. Te zien tot 11 Augustus

Nazif Lopulissa Opening:

Zaterdag 17 augustus 16:00 – 18:00. Te zien tot 29 September

Publieksprogramma :

Zaterdag 7 september 14.00-17.00 uur doorlopende rondleidingen

Vrijdag 20 september 16.00-18.00  Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis, Doron Beuns in gesprek met Baby Reni en Nazif Lopulissa

Mede mogelijk gemaakt door:

Een co-productie van Museum Perron Oost en Semester9