‘Op de tijd vooruit’ – Paul Koeleman en Hans van der Leeuw brengen een ode aan Johan Ooms: vriend, muze en model.

Van 22 mei tot en met 11 juli 2022 te zien in Museum Perron Oost.

Op 14 mei 2020 overleed op 75-jarige leeftijd de Amsterdamse acteur Johan Ooms. Het was een zelfgekozen dood en op eigen verzoek is hij daarna in stilte gecremeerd. Een wandeling door Amsterdam Oost, waar hij zijn jeugd doorbracht, voorafgaand aan de verstrooiing van de as, is de enige vorm van herdenking geweest. In Museum Perron Oost, tegenover de ingang van de oude veemarkt aan de Cruquiusweg waar Ooms’ vader ooit gewerkt heeft, brengen kunstenaars Hans van der Leeuw en Paul Koeleman nu een persoonlijke ode aan hun vriend en muze en maken zo de cirkel rond.

Zowel Hans van der Leeuw als Paul Koeleman houden zich bezig met portretkunst. Van der Leeuw als schilder en Koeleman als fotograaf. Voor Koeleman is het portretteren van Johan Ooms een samenwerking die teruggaat tot de vroege jaren ‘80 toen hij als grafisch ontwerper affiches maakte voor onder meer Het Publiekstheater. Maar ook in de decennia daarna stond Ooms graag model voor Koeleman die zijn portretkunst zo steeds verder heeft kunnen ontwikkelen. Ook voor Hans van der Leeuw stond -en zat- Ooms de laatste jaren graag model. Met voor alle drie wel steeds de wetenschap van een naderend einde in het achterhoofd. Ooms zei weleens dat hij zich in voorhoede van het denken over de mogelijke vormen van het levenseinde bevond: ‘Ik ben de tijd ver vooruit.’ Een uitspraak waaraan de expositie zijn titel ontleent. ‘Op de tijd vooruit’ is de derde duo-expositie van Koeleman en Van der Leeuw.

Paul Koeleman toont een viertal werken, of series van werken, vooral gebaseerd op poseersessies uit de laatste paar jaar van Ooms’ leven, tot aan zijn laatste week aan toe. Met thema’s als reizen en verdwijnen is het grote verscheiden nooit ver weg. Toch is het werk zeker niet somber of zwartgallig. Ooms’ zo kenmerkende silhouet, hij ging altijd tot in de puntjes gekleed de deur uit met hoed en al, krijgt bij Koeleman een geheel eigen status. Afgedrukt op beschilderde landkaarten of overgetekend en gearceerd worden we door Johan Ooms alsnog begroet, vermeden of meegenomen.

Hans van der Leeuw toont twee portretjes uit de serie: I Love YouI Hate You waarin hij Ooms vastgelegd heeft als hij achtereenvolgens de drie woorden uit die zinnetjes zegt, in dit geval het woord I (ik). Daarnaast toont Van der Leeuw met ‘After the last Performance’ zijn versie van het idee ‘statieportret’. Voor Van der Leeuw, die zelden op dit formaat (85×120) werkt, was het een manier om met enige ironie te spelen met de autoriteit die het statieportret hoort uit te dragen. Hij toont ons Ooms als de toneelspeler na zijn laatste optreden, hij lijkt vermoeid maar geconcentreerd terug te blikken of wellicht vooruit te kijken. Geen triomfantelijk: kijk mij nou, maar kritische zelfreflectie: wat deed ik en wat ga ik doen?

Hans van der Leeuw (1959) is schilder en gespecialiseerd in portretten. Hij studeerde tot ‘82 aan de Rijksakademie in Amsterdam. Van 1992 tot 2012 werkte hij als adviseur in het bedrijfsleven. Sinds 2012 wijdt hij zich weer volledig aan het schilderen. Voor meer informatie en contactgegevens: www.hansvanderleeuw.nl

www.instagram.com/hansvanderleeuw

Paul Koeleman (1955) is autodidact. Jarenlang runde hij een succesvolle studio als grafisch ontwerper/fotograaf voor de culturele sector met opdrachtgevers in binnen- en buitenland. Hij begon in 1996 met het exposeren van zijn vrije werk en is nu fulltime (portret)fotograaf en onderzoekt de grenzen van het medium fotografie. Voor meer informatie en contactgegevens: www.paulkoeleman.com

www.instagram.com/paulkoeleman