Een performance over de vergeten geschiedenis van een fabriek, door Danielle van Vree i.s.m. Aart Jilesen
‘Een laatste voetstap richting de deur…een hand die vastpakt, een laatste blik achterom, een laatste gedachte in stilte…het laatste stukje jas, het laatste stukje zwarte jas…tot het weg is, tot alles weg is en het donker wordt…tot het wachten overblijft, wachten, de ruimte die wacht om opnieuw gezien te worden.’
In 1913 werd het oliebedrijf Insulinde opgericht voor de verwerking van klapperolie. De performance van Vree toont zowel de sporen van rijkdom en overvloed van het oliebedrijf, als de onzichtbare banden die het bedrijf met Nederlands-Indië onderhield. Klapperolie werd uit Banjoewangi op Java naar de Cruquiuskade verscheept.
De gebouwen van Insulinde werden in 1919 geplaatst. Het bedrijf groeide in korte tijd uit tot een miljoenenbedrijf met eigen vloot en woningen voor werknemers in Bangoewangi. Nadat de directeuren in Amerika overleden aan de Spaanse griep ging het bedrijf in 1922 ten onder aan mismanagement. Het kantoor op de Cruquiusweg is het enige overblijfsel van dit turbulente stukje Nederlandse geschiedenis.
Data en tijd
Zaterdag 12 en zondag 13 september om 14.00, 15.30 en 16.30 uur
Locatie
Verzamelen bij het hek van de verlaten fabriek ter hoogte van Cruquiusweg 104.
Danielle van Vree
Danielle van Vree maakt performances en videowerken. In 1995 is zij afgestudeerd aan de theaterschool in Amsterdam. Zij heeft daarna gewerkt als performer en regisseur. In 2003 en 2004 volgde zij twee werkperiodes aan de Rijksakademie. Sindsdien begeeft haar werk zich op de scheidslijn van beeldende kunst en theater. Met tekst, beweging, video en geluid creëert zij beeldende ‘scènes’ en plaatst zij de toeschouwer in het spanningsveld tussen werkelijkheid en fictie, heden en verleden, aanwezigheid en afwezigheid, waarbij performer en toeschouwer naast elkaar staan.
In haar documentair performancewerk voert zij dialogen met de wereld om haar heen, in het bijzonder die in de openbare ruimte. Het zijn werken die zich sterk relateren aan de geschiedenis van een plek, beeld of mens. Met deze locatiegerichte performances wil zij plekken in en buiten Nederland opnieuw actualiseren en betekenis geven.
‘Het is fascinerend hoeveel verschillende ideeën in onze omgeving aanwezig zijn waar we de oorsprong van vergeten zijn. Als kunstenaar verhoudt ik mij telkens vanuit mijn eigen perspectief tot deze ideeën. In mijn performances verbind ik het hier en nu aan de geschiedenis en verhalen en maak die in een verbeeldende live ervaring voor het publiek actueel.’
Aart Jilesen
Aart Jilesen is beeldend kunstenaar. Na de kunstacademie in Enschede werkte hij als scout voor het AVE festival in Arnhem en werkte hij voor tv- en filmproducties als artdirector. Aart Jilesen ontwerpt decors voor verschillende theatergroepen en werkt samen met andere beeldende kunstenaars aan ruimtelijke installaties. Daarnaast ontwerpt hij interieurs en ruimtes, waarbij zijn ontwerpen eenvoudig en helder zijn.